sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Tervetuloa HI24-kurssille!

Tämä on Iitin lukion historian HI24-kurssi.

Kurssi järjestetään yökouluna huhtikuun 10.-11. päivänä. Kurssin tarkoituksena on päästä opiskelemaan historiaa tavoilla, jotka olisivat resurssien puolesta hankalia järjestää tavallisella lukion historian kurssilla tuntiopetuksena.

Kurssin vastuuhenkilöinä toimivat Iitin lukion opettajat Matti Rantonen ja Lasse Alinen. Lisäksi mukana toimii historiantutkija Mikko Hiljanen Jyväskylän yliopistolta, historian ja etnologian laitokselta (HELA).

KURSSIN AIKATAULU
15:30 ALOITUSSANAT
15:45 MIKKO HILJANEN, JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO: Luento historian tutkimisesta
16:45 RYHMÄTYÖ: Vanhat esineet
17:00 RYHMÄTYÖ: Vanhat esineet
18:00 RUOKAILU
18:30 RYHMÄTYÖ: Vanhat esineet
20:00 RYHMÄTYÖ: Vanhat esineet
20:45 TAUKO
21:00 RYHMÄTYÖ: Historian käyttö
21:30 ILTAPALA
22:00 RYHMÄTYÖ: Historian käyttö
23:00 RYHMÄTYÖ: Historian käyttö
0:30 TAUKO
1:00 RYHMÄTYÖ: Pelillistäminen
2:00 RYHMÄTYÖ: Pelillistäminen
3:00 NUKKUMISTA / ELOKUVAA / LAUTAPELEJÄ
4:00 NUKKUMISTA / ELOKUVAA / LAUTAPELEJÄ
5:00 NUKKUMISTA / ELOKUVAA / LAUTAPELEJÄ
6:00 NUKKUMISTA / ELOKUVAA / LAUTAPELEJÄ
7:00 HERÄTYS & AAMUPALA
7:30 RYHMÄTYÖ: Pelillistäminen
9:00 RYHMÄTYÖ: Pelillistäminen
9:30 SIIVOUS & PAIKAT KUNTOON
10:00 PÄÄTÖSSANAT













































perjantai 10. huhtikuuta 2015

PELILLISTÄMINEN: Inka, Jemina, Tiia ja Enni

Talvisotapeli

Peli sijoittuu talvisodan ajalle. Tarkoituksena on kasvattaa joukkueesi kokoa ja päästä maaliin mahdollisimman nopeasti.



PELILLISTÄMINEN: Juhani, Antti, Teemu, Eetu

Pelin tarkoituksena on löytää ydinkärki etelä-Euroopasta/Lähi-Idästä. Etsijöitä ovat USA, joka haluaa viedä ydinkärjen turvaan Yhdysvaltoihin, ja ISIS joka haluaa räjäyttää Rooman. Pelin aikana voi saada rahaa löytämällä tärkeitä henkilöitä, ja menettää rahaa joutumalla antamaan kreikalle tukipaketteja, jolloin menettää rahansa. Pelissä voi matkustaa maanteitä, merireittejä tai lentoteitä pitkin. Jos joku löytää ydinkärjen, on toisen pelaajan vielä mahdollista voittaa löytämällä ohjuspatteri, ja viemällä se aloituskaupunkiinsa millä voi torjua ydinkärjen laukaisun. Pelin vaikeutta voi säätää muuttamalla kentälle sijoitettavien rahapalkintojen ja tyhjien nappuloiden määrää. 



PELILLISTÄMINEN: Aki, Joonatan, Arttu

Peliä voisi kuvailla tyylilajiltaan vuoropohjaiseksi strategiapeliksi.

Pelin aiheena on holokausti.

Olet juutalainen Natsi-Saksassa ja koitat selvitä holokaustin ajan selvissä.

Säännöt:
  • Joka vuoro pelaajat nostavat 2 korttia
    • Yhden Resurssipakasta
    • Yhden Tapahtumapakasta
  • Resurssit: Ruoka, Vesi, Vaatteet
  • Luksukset: Aseet, Raha, Lääkkeet (resursseja)
  • Ruokaa, Vettä ja Vaatteita täytyy olla. Ilman tiettyä resurssia voi selvitä 3 vuoroa.
    • Jokainen resurssikortti kestää pelaajien sopiman määrän vuoroja
  • Aseilla ja Rahalla voi päästä pois negatiivisesta tapahtumasta paremmilla mahdollisuuksilla kuin ilman.

  • KESKITYSLEIRI DUNDUNDUUUUN!!
    • Kaikki luksusresurssit ja puolet perustarvikkeista takavarikoidaan
    • Heitä noppaa 6 Pääset pois 4-5 Selviät leirillä. 1-3 kuolet
  • Pelaajat päättävät vuorojen määrän itse
  • Tällä hetkellä käytössä olevat resurssit kannattaa laittaa erilleen.
  • Ilman jotain tiettyä resurssia voi selvitä hengissä 4 vuoroa.
    • Sen jälkeen pelaaja kuolee, jos hän ei saa muilta tätät resurssia itselleen.
  • Kuollut pelaaja on lopullisesti ulkona pelistä ja hänen omistamansa tavarat laitetaan takaisin pakkaan.

  • Luksusresursseilla voi vaikuttaa noppaan tietyissä heitoissa
  • Raha/ase= +1 nopan silmälukuun toimivat ryöstäjiä ja natsipartioita/hankaluuksia vastaan.
  • Ilmiantamalla toisen pelaajan +2 nopan lukuun (Onnistuminen= toinen pelaaja joutuu keskitysleirille) (Toimii, jos olet joutumassa itse keskitysleirille)

(Säännöt ovat hieman epäselvät, jos olisin hieman pirteämpi pystyisin selkeyttämään niitä.)


PELILLISTÄMINEN: VIsa, Toni, Rasmus, Santeri

Berliinin valloituspeli. Pelin teema on itävaltioiden ja länsivaltioiden kilpailu Berliinistä. Pelin tarkoitus on päästä mahdollisimman nopeasti Berliinii. Vastaamalla sota-aiheisiin kysymyksiin oikein, pääsee yhden ruudun kerrallaan eteenpäin.

PELILLISTÄMINEN: Kaisu, Matias, Elina, Susanna, Ilari

Daavidin tähti
säännöt

1. Valitse puolesi (olet joko natsi tai britti).
2. Tehtävänäsi on löytää Daavidin tähti.
3. Kun kohtaat pelimerkin, voit kääntää sen maksamalla 100€ tai heittämällä seuraavalla heittovuorolla 4, 5 tai 6.
4. Nostaessasi pelimerkin, ota kortti, jonka väri vastaa pelimerkkiä.
5. Kun löydät Daavidin tähden, voitat kujettamalla sen tiettyyn paikkaan (natsit Auschwitsiin, britit Murica-laivaan).
6. Joa joku muu ehtii löytää Daavidin tähden, voit vielä voittaa löytäessäsi juutalaisen ja viemällä sen tiettyyn paikkaan ennen toisia pelaajia.
7. Merireittien käyttö maksaa 100€ tai heittämällä arpakuutiosta numeron 4, 5 tai 6.
8. Aloituspaikat ovat briteillä Lontoo, natseilla München.


PELILLISTÄMINEN: Mikko Arto Jaakko Rasmus

Peli

Pelin tavoite on olla viimeinen hengissä oleva johtaja. Pelissä on 162 korttia. 60 on jalkaväkeä, 40 on ajoneuvoja ja 20 on tankkeja. nämä kortit on jaettu tasan neljän osapuolen USA, NL, Britannia ja Saksa kesken. loput kortit ovat erikoiskortteja. Lääkintämies 10kpl, vedä 3 korttia lisää 5kpl, muut nostaa 3 korttia 5kpl, suunnan vaihto 5kpl, seuraava nostaa 2 ylimääräistä korttia 5kpl, hyppää seuraavan pelaajan yli 5kpl ja tuhoa 50% kilvistä 5kpl. pelissä on myös 2 natsikorttia joissa heitetään noppaa ja toimitaan nopan mukaan. 1. elämät yhteen 2. nosta 8 korttia, 3. muille 2 jalkaväkeä kilveksi, 4.itselle 4 jalkaväkeä kilveksi, 5.muut nostavat 4 korttia, 6. elämät täyteen. peruskorteilla on arvot, jalkaväki 5, ajoneuvo 10 ja tankki 15. jokaisella johtajalla on 150 elämää. lääkintämies palauttaa 25 elämää.

Kaikki kortit sekoitetaan yhteen pakkaan ja laitetaan laudan keskelle. jokainen nostaa vuorollaan yhden kortin ja jos kortti on oma peruskortti sen saa itselleen kilveksi. jos se on jonkin toisen peruskortti vähentää sen arvon verran elämistä. jos on oma kortti kilpenä tuhoutuu ensin kilpi ja ylimääräinen vahinko vähentää johtajan elämää. erikoiskorteissa toimitaan niiden mukaisesti. voittaja on viimeinen hengissä oleva.

PELILLISTÄMINEN: Mari, Kirsi, Heini, Anni

Peli sijoittuu Yhdysvaltain sisällissotaan ja se sisältää siihen liittyviä kysymyksiä.

Ohjeet: Pelilaudalla edetään nopan silmälukujen mukaan. Saapuessa numeroituun ruutuun, vastataan kysymykseen joka löytyy korteista, oikeat vastaukset löytyvät korttien kääntöpuolelta. Vastatessa väärin menettää heittovuoron. Ensimmäinen lopussa on voittaja.






PELILLISTÄMINEN: Iivo, Topi, Eemeli, Heikki

Vietnamin sota -aiheinen peli
Pelimme tarkoituksena on tuttuun tapaan edetä nopalla ja olla ensimmäisenä maalissa. Kysymysmerkki -kohdassa etenijälle esitetään Vietnamin sota -aiheinen kysymys. Vastatessaan oikein etenijä saa pysyä paikallaan, muussa tapauksessa hänen tulee palata heittopaikalleen. Kysymykset ovat vaikeita, helppoja ja osa niistä on vaihtoehtotehtäviä. Pelistä voi siis oppia Vietnaminsotaan liittyviä "nippelitietoja" kuin myös yleissivistäviä tietoja.

PELILLISTÄMINEN: Ilmari, Miia, Alisa, Minna


Pelin idea on saada omat pelimerkit vastustajan puolellle, pelimerkin numeroa vastaavaan ruutuun. 

PELILLISTÄMINEN: Tiina Parkkila, Sanna, Veera, Roy

Saksa vs. Neuvostoliitto
2 pelaajaa tai joukkuetta: Natsisaksa ja kommunistinen Neuvostoliitto
Tarvikkeet: pelilauta, valloitusmerkit, ohjeet, kysymykset

Pelin kulku
Peliä pelaa kaksi ihmistä tai joukkuetta: Toinen pelaa Saksana ja toinen pelaa Neuvostoliittona. Tavoitteena on valloittaa Euroopan maat (Neuvostoliitto ei kuitenkaan voi aloittaa Saksaa tai toisinpäin). Valtioita valloitetaan vastaamalla kysymyksiin oikein vuorotellen. Jos kysymykseen vastaa väärin, vuoro vain siirtyy toiselle. Kun vastaat oikein, pistät oman maasi valloitusmerkin sen maan päälle, jonka olet valloittanut. Peli loppuu kun kaikki Euroopan maat on valloitettu, ja voittaja on se joka on saanut valloitettua enemmän alueita.


Kysymykset

Korteissa on kysymyksiä toisesta maailmansodasta, painottuen kuitenkin Saksan ja Venäjän käymään sotaan. Vastaamalla oikein kysymykseen, saat valloittaa valtion jonka valitset. Jos vastaat väärin, vuorosi vain vaihtuu toiselle. 

PELILLISTÄMINEN: Jenna, Annika, Titta, Laura

Pelin aiheemme oli Yhdysvaltain vapaussota, jossa Usa ja Iso-Britannia taistelivat vastakkain.

Peli ohjeet:
Ensiksi valitset oletko Usa vai Britit. Pelissä edetään noppaa heittämällä. Aina isoissa punaisissa palloissa nostetaan omalle maalle suunnattu kortti ja toimitaan sen ohjeiden mukaan. Esimerkisi voitit jonkun taistelun ja pääset 5 ruutua eteenpäin. Paitsi ensimmäisessä ja viimeisessä koska ne ovat lähtö ja maali.

Tekijät: Jenna Sjögren, Annika Nykänen, Titta Savelainen ja Laura Niemi






PELILLISTÄMINEN: Vilma, Tiina, Katarina, Elina

Pelin ideana on päästä lähtöruudusta maaliin. Se kuka pääsee ensimmäisenä maaliin voittaa. Pelissä liikutaan arpakuutiota heittämällä, ja pelimerkkien ohjeen mukaan tomien tarpeen tullen. Mustissa ruuduissa nostetaan kysymyskortti -kortin nostaa ja lukee joku muu kuin ruutuun joutunut. oikean vastauksen kirjainvaihtoehto on alleviivattuna. Jos vastaa oikein, saa uuden heittovuoron. Väärästä vastauksesta joutuu odottamaan yhden heittovuoron paikallasi, ellei kortissa toisin sanota.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Arto, Noora, Ilari, Riikka


Roope Ankan elämä ja teot

Roope ankan elämä ja teot kirjan tarinat on kirjoitettu historian kautta todellisten tapahtumien pohjalta. Don Rosa on sijoittanut Roope Ankan erilaisiin historiallisiin tapahtumiin seikkailemaan ja pyrkii sen kautta kertomaan historiaa viihdyttävällä tavalla. Roope Ankka itse on fiktiivinen hahmo todellisten historian henkilöiden ja tapahtumien ympäröimänä. Tarinat kerrotaan Roope Ankan näkökulmasta ja niitä on muokattu miellyttävämpään muotoon mutta jokaisesta tarinasta löytyy silti pohja historiasta. Meidän näkökulmastamme osa tarinoista kuitenkin käsittelee historian kannalta kohtuullisen merkityksettömiä asioita kuten esimerkiksi luku 2 joka käsittelee jokilaivoja jotka olivat käytössä Amerikassa.

Tarinassa klaaninsa viimeinen Roope Ankalla ja hänen suvullaan ei ole varaa ylläpitää heidän linnaansa ja ovat muutenkin huonossa asemassa jonka takia hänen täytyy lähteä Amerikkaan rikastumisen toivossa, jotta he saisivat rahaa linnan ylläpitoon. Todellisuudessa tarina viittaa Euroopasta alkunsa saaneeseen muuttoliikkeeseen jossa heikossa taloudellisessa asemassa tai maassaan syrjityt ihmiset lähtevät Amerikkaan paremman elämän ja rikastumisen toivossa kaukana omasta maastaan sekä sen ongelmista.

Tarinassa Julman maan jehu käsitellään muun muassa Roope Ankan uraa karjapaimenena. Karjan paimennus oli tärkeä elinkeino siirtolaisille, mitä Roopekin henkilönä edustaa. Tarinassa kuvataan karjapaimenien elämää ja arkea. Sarjakuvasta saa sen kuvan, että karjapaimenien elämä oli raskasta ja vaarallista; he esimerkiksi saattoivat kohdata karjavarkaita. Tämän lisäksi Roope tapaa oikeita historiallisia henkilöitä, kuten Jesse Jamesin ja Thedore Rooseveltin.

Tarinassa Klondiken keisari käsitellään Roope Ankan elämää Klondiken kultakuumeen aikoihin. kaivostoiminta alkaa yleistymään Amerikassa kun sinne muuttaneet siirtolaiset ovat asettuneet aloilleen ja huomaavat maaperän sisältävän runsaasti kultaa. Tämä saa aikaan kultakuumeen kun kaikki siirtolaiset lähtevät ryntäyksellä etsimään kultaa nopean rikastumisen toivossa. Joka johti voimakkaaseen kilpailuun kullanetsijöiden välillä jotka turvautuivat jopa äärimmäisiin keinoihin voittaakseen.

Tiivistetysti Roope Ankan elämä ja teot kuvaavat siirtolaisen elämää kun hän muuttaa Euroopasta Amerikkaan rikastumisen toivossa. Onnistuttuaan rikastumaan Amerikassa hän palaa takaisin sukunsa luokse Eurooppaan rikkauksien kanssa.

Sarjakuvien tekijää kiinnosti historian eri aihepiirit ja halusi jakaa niitä muille sarjakuvien muodossa tai, hän ei jaksanut itse keksiä täysin uuden aiheisia sarjakuvia. Sarjakuvien tekijä tekee sarjakuvista mielenkiintoisempia historian avulla. Don Rosa halusi kuvata historiaa Roope ankan kautta ja samalla Roope ankkaa historian kautta.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Kaisu, Toni, Enni, Eetu

1.      Materiaalissa Venäjän historiaa yritetään raottaa positiivisessa valossa maailmalle rajoittamalla Sotšin olympialaisten ohjelmatuottajien taiteellisia vapauksia. Heitä kiellettiin tuomasta ohjelmassa esille Venäjän toisen maailmansodan historiallisia tapahtumia, sillä viranomaisten mielestä se olisi tuonut huonoa näkyvyyttä valtiolle. Olympialaisia on jopa verrattu 1936 Natsisaksassa järjestettyihin kisoihin. Eräitten viranomaisten mukaan, on väärin Venäläisiä kohtaan että Läntinen media mustamaalaa valtion, vaikka on olemassa muita vastaavanlaisiakin ongelmamaita. Täten laki olisi erittäin tarpeellinen. Näitä esityksiä, joilla pyritään rajoittamaan Venäjän historian käsittelyä negatiivisien näkökulmien kautta, on yritetty perustella mm, sillä että viranomaiset yrittävät rajoittaa uusnatsien kaltaisia ääriajattelijaryhmiä.

2.      Putin on julkisesti ilmaissut halunsa poistaa kaikki ”ideologinen roska” Venäläisestä historianopetuksesta. On jopa vaadittu rangaistusta niille jotka eivät julkisesti tunnusta Venäläisten sotilaiden puhdasta sankaruutta toisessa maailmansodassa Saksaa vastaan. Tutkimusten mukaan 1990-luvun jälkeen Stalinin positiivinen kannatus on kasvanut merkittävästi ja vastateetetyn tutkimuksen mukaan noin 49 % Venäläisistä ajattelee positiivisesti Stalinin johtajuudesta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Häntä ylistäviä patsaita on pystytetty ja uusinta suunnitellaan rakennettavaksi tänä vuonna. Stalin on selvästi tekemässä comebackin varsinaisena Isä-Aurinkoisena. Asialla yritetään selvästi ajaa läpi historian uudenlaista kirkastamista, jonka myötä kaikki vanha voitaisiin hyväksyä ja arvostaa niin hyviä ja huonoja hetkiä. Asian puolestapuhujien mukaan nykyhetki on kaikkien tärkein, eikä historian tapahtumien muistelemiseen tulisi paneutua liikaa.

3.      Koulun historianopetuksen sisäpoliittiseen typologiaan asia voidaan yhdistää, sillä Venäjän nykyisen hallinnon selvänä motiivina on ajaa koko Venäjän ulko- ja sisäpoliittista kuvaa historian opetuksen kautta, ja täten samalla parantaa nykyisen hallinnon asemaa. Ulkopoliittisten yhteiskunnallisten kommenttien ja puheitten typologiaan asia voidaan yhdistää puolestaan patsas kiistojen ja Stalin patsaiden Siperiaan pystyttämisen kautta.


4.      Historian merkitys on täten venäjällä ilmeisen suuri. Tai ainakin paine siitä millaisessa valossa kansalaiset sen näkevät ja kokevat. Tutkimusten mukaan 1990-luvun jälkeen Stalinin positiivinen kannatus on kasvanut merkittävästi. Syinä tähän lienee että nimenomaan niihin aikoihin hallitsevaan asemaan on vaihtunut uudempi, ’Neuvostoliiton jälkeinen sukupolvi’. Suurin osa heidän tietämyksestään esimerkiksi juuri Stalinista perustuu historianopetukseen, eikä todellisiin kokemuksiin.

Tästä johtuen nykyinen uusi sukupolvi ja kaikki sen jälkeen tulevat ovat joka kierroksella vahvemmin Venäjän valtion hallittavissa. Kun todellisia, ikään kuin kauheuksien eläviä todistajia ei ole enää kertomassa miten asiat todellisuudessa ovat, riippuu kansan tietämys historian opetuksesta käteen jääneistä mielikuvista. Artikkelissa kerrotun ilmiön pohjimmaisena tarkoituksena täten onkin Venäjän historian kaunistaminen.

Pohjamateriaali: http://www.usatoday.com/story/news/world/2014/02/16/russia-history-world-war-ii-law/5511369/

HISTORIAN KÄYTTÖ: Tiina Purho, Kaisa Eerola, Rasmus Fors, Arttu Lehtonen

1.
Venäjän federaation presidentti Vladimir Putin piti puheen Moskovan Kremlissä 18.3.2014 aiheena kansanäänestys, jolla pyrittiin selvittämään kuinka moni oli kannattanut liittymistä takaisin Venäjään. Puheessaan Putin vetoaa Krimin ja Venäjän yhteiseen historiaan ja erityisesti siihen, että Krimillä on sijainnut Khersonesos, jossa ruhtinas Vladimir Suuri otti kasteen, ja jonka hengelliset urotyöt ovat auttaneet määrittämään Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän yhteistä kulttuuria.
Hän vetoaa myös Krimille haudattuihin venäläisiin sotilaisiin, jotka auttoivat vuonna 1783 ottamaan Krimin osaksi Venäjän valtakuntaa. Krimillä myös sijaitsee useita tärkeitä kaupunkeja kuten Sevastopol, joka on Venäjän laivaston syntyaluetta.
Tärkeänä pointtina Putin pitää myös sitä, että Krimin asukkaista suuri osa on etnisiä venäläisiä ja orientoitunut Venäjään, jonka kansanäänestys on osoittanut.
Bolshvekikkien vallankumouksen jälkeen Ukrainaan liitettiin Etelä-Venäjälle kuuluneita alueita, mikä repi kansan osiin. Näistä alueista muodostui nykyinen Kaakkois-Ukraina. Myöhemmin myös Krimi luovutettiin Ukrainan yhteyteen. Nämä tapahtumat rikkoivat voimassa olleita perustuslaillisia normeja.
Myös Kiovaa oli pidetty Venäjän kaupunkien äitinä.
Putinin mukaan Neuvostoliiton hajotessa Venäjä oli havahtunut siihen, että Krimi oli viety heiltä pois ja tekoa pidettiin suorastaan ryöstönä. Tapahtuma oli myös kansalle järkytys, sillä he eivät enää tienneet minkä maan kansalaisia olivat.
Vaikea tilanne jatkui kun Krimillä asuvia venäläisiä yritettiin jatkuvasti pakottaa unohtamaan oma historiallinen muisti ja kansallinen identiteetti. Poliittinen kriisi kävi raskaaksi niin valtiolle kuin kansalaisillekin.

2.
Putin pyrkii puheessaan historian avulla havainnollistamaan kuinka Krimin niemimaan pitäisi oikeasti kuulua Venäjälle. Hän haluaa saada muut maat ymmärtämään hänen näkökantansa asiasta, ja sillä tavoin edes jotenkin asettumaan puolelleen. Putin kertoo puheessaan, kuinka Krim on ennen kuulunut Neuvostoliittoon ja Neuvostoliiton hajotessa Krim liitettiin vain yhtäkkiä Ukrainaan. Hän yrittää selittää että krimiläiset vain siirrettiin yhdessä yössä valtiosta toiseen, mikä ei ole ketään kohtaan reiluja ja näin ollen yrittää saada sympatiapisteitä länsimailta. Mutta mihin maahan krimiläiset alun perin halusivatkaan edes kuulua? Ukrainaan, Venäjään vai halusivatko he olla kokonaan itsenäisiä. ”Nato on pysynyt kaikilta sisäisiltä prosesseiltaan, toimii isännän ottein meidän kotimme vieressä, taikka meidän historiallisilla alueillamme”. Tällä Putin tarkoittaa että esim. Azerbaidžanin tasavalta tai Ruotsi ei missään nimessä pitäisi liittyä Natoon, sillä etenkin slaavimailla on samanlaisia kulttuureita ja putin voisi perustella niiden pakkoyhteenliittoa samalla tavalla kuin krimin liittämistä Venäjään. ”Ennen kaikkea piti auttaa sellaisten olosuhteiden luomisessa, jotka olisivat tehneet mahdolliseksi rauhanomaisen ja vapaan tahdonilmaisun, jonka avulla krimiläiset saisivat itse päättää kohtalostaan – ensimmäisen kerran Krimin historiassa.”, tämä on hyvä esimerkki venäjän propagandasta. Hauskaahan tässä onkin se, että kovin rauhanomaisesti venäjä ei asioitaan hoida…

3.
Puheessa on hyvin selkeä ulkopoliittinen motiivi, joten sen voi periaatteessa kytkeä kahteen eri typologiaan, molemmat ovat kumminkin ulkopoliittisia typologioita: laillisten toimijoiden päätökset sekä yhteiskunnalliset kommentit ja puheet, joihin materiaalimmekin sisältyy.

4.

Putinin puhe tuo laajasti ja monipuolisesti esille Venäjän ja Ukrainan historiaa kertoen kaikista niistä tapahtumista, jotka ovat vaikuttaneet siihen miten kyseiset maat ovat kehittyneet nykypäivään. Maiden värikäs historia on syy siihen, miksi tilanne ei tänäkään päivänä vielä ole rauhoittunut, sillä Ukrainan ja Venäjän välit ovat jälleen tulehtuneet. Historian arvo on selkeästi näkyvillä: sota ja konfliktit jatkuvat yhä, eikä loppua niille ole näkyvissä. Menneiden vuosien tapahtumat eivät ole vieläkään unohtuneet päättäjien muttei myöskään kansalaisten mielissä, ja tapahtuneille vääryyksille halutaan oikeutta.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Anni, Laura, Jemina & Eemeli

Materiaalinamme on Heikki Laurinollin artikkeli ”Isänmaallisuus oudoissa käsissä”. Artikkelissa Ville Kivimäki harmittelee, että veteraanit on otettu muukalaisvihan kohteeksi ja kunnioitus veteraaneja kohtaan on muuttunut huonompaan suuntaan. Erilaisia itsenäisyyden ja suomalaisuuden symboleja käytetään hyväksi, kun halutaan näyttää omia arvoja. Joskus näiden symbolien käyttö menee yli, esimerkiksi niissä tapauksissa, kun Suomen lippu ripustetaan verhoiksi.

Esim. skinheadit käyttävät paljon leijonariipuksia, minkä takia niistä on tullut suomalaisessa kulttuurissa ns. ’tabu’. Leijonariipukset yhdistetään helposti ääri-isänmaallisuuteen ja rasismiin. Alun perin Suomen itsenäisyyden symbolit ovat siis otettu käyttöön vääriin tarkoituksiin, ja usein käyttäjät puolustavat omia arvojaan näiden symbolien kautta. Myös veteraanit vedetään usein mukaan asioihin perustelemalla, että ollaan veteraanien asialla. Kuitenkaan moni nuoremmasta sukupolvesta ei ymmärrä veteraanien työn merkitystä.

Veteraanit ovat taistelleet sodissa Suomen puolesta ja heidän ansiostaan Suomi on nykyään itsenäinen, jolloin he ovat osa Suomen historiaa. Kivimäen mukaan historiallisesti katsottuna sotasukupolven kestävintä sisäpoliittista perintöä on suomalaisen hyvinvointivaltion rakentaminen 1950-luvulta alkaen, ei rasismi, militarismi, uusliberalismi.

Kivimäki arvostelee veteraanien käyttöä ”keppihevosina”, kun heitä käytetään väärin perustelemaan esimerkiksi ruotsin kielen ja maahanmuuton vastustamista. Teksti tuo ilmi, että veteraaneja tulisi kunnioittaa, mutta ei ottaa avuksi yli-isänmaallisiin mielipiteisiin.

Artikkelin voi sitoa historiapolitiikan typologioista yhteiskunnallisiin kommentteihin ja puheisiin, sillä siinä on sisäpoliittinen motiivi.

Vaikka veteraanit ovat taistelleet Suomen puolesta, ei heitä voi rinnastaa ääri-ideologioihin sanomalla, että ollaan ”veteraanien ja isänmaan asialla”. Veteraanit eivät välttämättä arvosta yhteisten symboleiden – esimerkiksi Suomen lipun – liiallista näyttämistä.

Artikkelissa näkee sen, että historian tärkeitä henkilöitä, kuten veteraaneja, arvostetaan vielä jälkikäteenkin.  Veteraaneilla on tärkeä asema yhteiskunnassa, eikä moni uskalla mennä kyseenalaistamaan heidän arvojaan. Kuitenkin joskus arvot ymmärretään väärin, ja niitä käytetään vääriin tarkoituksiin. Kaikista tärkeintä olisi muistaa, että veteraanit eivät liity millään tavalla seksuaalivähemmistöihin tai rasismiin, vaan he ovat puolustaneet Suomea välittämättä siitä, onko yhteiskunnassa homoja tai maahanmuuttajia.


HISTORIAN KÄYTTÖ: Iivo, Elina, Heikki, Minna

Canal+ leijona-mainos, (materiaali 11.)
Meidän materiaalissamme mainostetaan Canal+:aa, jolta voisi seurata kiekkoleijonien taivalta kohti uusia voittoja. Siinä viitataan sota-ajan värväystoimintaan sekä miesten velvollisuuteen osallistua sodassa sotaan ja tässä tilanteessa siis jokaisen velvollisuuteen kannustaa Suomi voittoon.
Tällä sota-ajan vertauksella luodaan dramaattisuutta ja suuruutta, että taistelu voitosta on yhtä kovaa kuin taistelu sodan voitosta. Mainoksesta tulee samalla vaikuttavampi, kun siihen löytyy sodan kaltainen tausta.
Mainoksen tilanne, jossa mies eroaa perheestään, vetoaa vahvasti tunteisiin ja saattaa saada ihmisiä ostamaan kanavapaketin. Tämä luo myös taistelutahtoa ja saa kylmät väreet ja veren kuohumaan. Velvollisuuden tunto saattaa myös herätä mainoksesta ja saa siis aikaan tunteen, että on jokaisen velvollisuus kannustaa leijonia.
Huudahdus ”taivas varjele mitä sieltä tulee!” saattaa muistuttaa Mertarannan legendaarisista selostuksista ja siten herättää ajatuksen, että Mertarannan selostuksia on kuultava ja kanavapaketti on ostettava.
Sotavertauksella pyritään siis herättää Suomen kansa kannustamaan kiekkoleijonia sekä ostamaan canal+:n kanavapaketti. Sillä pyritään herättää sota-ajan ajatuksia, ”kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta”. Yhteisöllisyyden tuntua, taistelutahtoa, raivoa sekä suomalaista sisua.
Mainoksessa leikitellään vahvasti tutuilla sodan ajan kuvilla, (lopetuskuva on lähes suoraan taistelutovereiden kansikuvasta). Jääkiekko on Suomen tärkeimpiä lajeja ja sitä mainostetaan usein sotakuvilla. Tämä vahvistaa kulttuurinationalismia. Mainoksessa on siis paljon suomelle tyypillistä sotakuvaa, joka on jopa maailmalla tunnettua (suomalainen sisu). Sitä käytetään sillä sota-ajat ja taisteluasenne on suomalaisilla lähellä sydäntä ja sillä saadaan suuri vaikutus Suomen kansaan.
kulttuurinationalismi vahvistuu sotakuvilla

Historialla pystytään vetoamaan ihmisiin joko tunteisiin vetoamalla tai faktalla. Se on siis tärkeä vaikutuskeino yhteiskunnassa niin mainostajilla ja politikoilla. Vertaamalla historian tapahtumia nykyisiin voidaan ennustaa tulevaa, niin rahapoliittista kuin geopoliittista. Lisäksi erilaisia hallintotapahtumia voi ennustaa. Historiasta on paljon kulttuurillisia rikkauksia säilynyt myös meille asti ja historiasta voi ottaa oppia esim. hallintoon.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Kirsi, Titta, Ilmari, Roy

Tutkijaryhmä haki tietoa kaikista suomalaisista, jotka kaatuivat vuosina 1914-1922  ja tarkoituksena oli hankkia tarkkaa tietoa kaatuneiden määrästä ja samalla purkaa suomalaisten suurta häpeää, joka johtui sisällissodasta ja siinä tapahtuneista asioista. Sisällissodassa naapurit taistelivat toisiaan ja samalla sai Suomen jaettua kahtia ja sisällissota on nykyäänkin hankala asia, josta ei pystytä puhumaan avoimesti. Tutkijaryhmän tarkoituksena oli myös osittain helpottaa tulevia tutkimuksia, sillä aikaisemmin tutkimusten tekeminen aiheesta oli vaikeaa, sillä kaatuneiden tarkemmasta määrästä tai henkilöllisyydestä ei ollut tarkkoja tietoja. Kyseisen tutkimuksen jälkeen jatkotutkimukset helpottuvat, kun perustiedot ovat tiedossa ja helposti saatavissa ja näin Suomen historian kiusallisten aiheiden tutkiminen ei vaadi enää niin paljoa panostautumista kaatuneiden tai kadonneiden tutkimiseen. Julkiseen historiakulttuuriin kuuluva tutkimus on sisäpoliittinen, sillä siinä ei ilmene suurta vaikutusta Suomen ja jonkun muun maan välillä, vaan käsittelee suurimmaksi osaksi Suomen sisäisiä asioita. Kaikki historialliset tutkimukset ovat arvokkaita, ja tämäkin tutkimus auttaa tulevaisuudessa uusien tutkimuksien aloittamisessa. Yksilölle tutkimus on arvokas sillä voi saada mahdollisista sukulaisista tietoa. Menneisyyden virheistä voidaan oppia jolloin tulevaisuudessa ei tehdä samoja virheitä. 

HISTORIAN KÄYTTÖ: Santeri, Jaakko ja Inka

Iron Maiden - Two minutes to midnight

Two minutes to midnigth on englantilaisen Iron Maiden heavymetal yhtyeen vuonna 1984 julkaisema kappale, joka on vahvasti sodan- ja politiikanvastainen. ”Two minutes to midnight” viittaa ns. Tuomionpäivän kelloon, joka on Chicagon yliopiston seinällä roikkuva, ydintuhon läheisyyttä havainnoillistava kellotaulu. Keskiyö kuvastaa ihmiskunnan tuhoutumista ydinsodan seurauksena. Syksyllä 1953 kello siirtyi kahden minuutin päähän keskiyöstä sekä Yhdysvaltojen että Neuvostoliiton testatessa H-pommeja vain kuukausien aikaerolla.
       Kappale ottaa vahvasti kantaa valtioiden ydinohjelmiin ja niistä mahdollisesti seuraavaan ydinsotaan ja sotaan yleisesti.  Sen lyriikat ovat täynnä vastenmielisiä mielikuvia aiheuttavia ilmauksia, kuten:”To kill the unborn in the womb, - -, the napalm screams of human flames, --, we oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.”
      Kappaleessa viitataan muutamaan historialliseen tapahtumaan, teokseen ja vaikuttajaan, esimerkiksi kauheuksista tunnettuun saksalaiseen Bergen-Benin keskitysleiriin, Grimmin veljesten karuun tarinaan kultaisesta hanhesta ja demoneihin. Viittaukset vahvistavat kuuntelijan saamaa mielikuvaa kappaleen synkkyydestä. Negatiiviset, monille tutut aiheet tekevät kappaleen sanomasta helpommin lähestyttävän ja ymmärrettävän, mutta kuitenkin tulkinnanvaraisen. Lisäksi viittaukset muistuttavat ihmisen historian hirmuteoista ja siitä, että maailmassa tapahtuu jatkuvasti samankaltaisia kauheuksia. Tällä pyritään vaikuttamaan kuuntelijoiden ihmiskuvaan ja ajatuksiin sodasta ja sen moraalisuudesta.
Historialliset vaikutteet tekevät ongelmasta myös todellisemman, sillä ne huomauttavat, että ihminen on ennenkin onnistunut tekemään esimerkiksi holokaustin tapaisia hirveyksiä. Kappaleen sanoma ei välttämättä välittyisi niin vahvana ilman viittauksia

    Kappaleen kuvaus sodan mielettömyydestä sitoo sen historiapolitiikan typologioista historian julkaisuihin, joilla on universaalin hyvän motiivi. Kappale pyrkii herättämään ihmiset todellisuuteen sodan järjettömyydestä, ja siten vaikuttamaan ihmisten toimiin maailmanlaajuisesti. 



Lähteet: 
https://www.youtube.com/watch?v=2IfM6HM2rRs
http://fi.wikipedia.org/wiki/2_Minutes_to_Midnight
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Goose
http://lyrics.wikia.com/Iron_Maiden:2_Minutes_To_Midnight
https://drive.google.com/file/d/0B9LGkb19Kj8RU3ZPMV9YbEtoVFk/view

HISTORIAN KÄYTTÖ: Elina, Suvi, Teemu

Talvisota on historiallinen tapahtuma ja se tukee tätä materiaalia. Materiaali pyrkii kunnioittamaan Talvisodan veteraaneja ja Talvisodassa ollutta hiihtoa. Talvisodan aikana sotilaiden piti hiihtää paljon rintamalla.
Talvisota kosketti jokaista suomalaista ja sodassa korostui suomalaisten yhteishenki. Suomalaisten yhtenäisyys syntyi kun jouduttiin yhtenä rintamana sotimaan Neuvostoliittoa vastaan sisällissodan jättämistä arvista huolimatta. Talvisotahiihdossa on pyritty korostamaan yhteishenkeä runsaalla osallistujamäärällä ja sillä, että hiihtoja on järjestetty eri paikkakunnilla vielä tänäkin päivänä.

Historiapolitiikan typologioista Talvisotahiihto kuuluu julkisten historiakulttuurin sisäpoliittiseen motiiviin, koska talvisotahiihdon tarkoituksena on luoda sisäpoliittista yhteishenkeä vieläkin niin kuin sodan aikana jouduttiin tekemään.

Talvisotahiihto pyrkii tuomaan esille talvisodan aikaisia vaikeita olosuhteita, kuten kylmyyttä ja vaikeakulkuisuutta lumessa, jolloin onkin jouduttu siis hiihtämään, kun muita liikkumiskeinoja ei juuri ole ollutkaan. Sotilailla on täytynyt olla hyvä fyysinen kunto, koska silläkin on ollut vaikutusta armeijan menestykselle talvisodassa.

Lisäksi talvisotahiihto tukee kansanterveyttä. Se nostaa ihmisten kuntoa ja on hyvää liikuntaa, joka ei ole edes kallista. He myös joutuvat kokemaan kuinka rankkaa on hiihtää armeijan puusuksilla ja pakkasen keskellä.

Historian arvo korostuu sillä että on järjestetty muistohiihto urheiden sotasankareiden muistoksi. Samalla kunnioitetaan heidän työtään itsenäisen isänmaan puolesta. He ovat kohdanneet kylmän ja rankan taipaleen ja ovat puolustaneet isänmaatansa viimeiseen asti. Sekin on myös arvokasta, miten Suomi on ollut pieni maa ja taistellut urheasti suurta Venäjää vastaan. Ja lisäksi se on pystynyt pitämään itsensä itsenäisenä, eikä joutunut Venäjän vallan alle.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Matias, Annika, Visa ja Veera

1     Materiaalissa on käytetty väitettyä kuvaa vauva-Hitleristä, jonka tarkoitus on havainnollistaa ja konkretisoida uutislehden artikkelia.  Kuva väitettyä Hitleriä on muokattu tummemmaksi kasvojen kohdalta ja näin siitä on tehty ilkeämmän näköinen. Julkaisu oli historiallinen sen saralla, että siinä kuvattiin ”Hitlerin” lapsuutta ja sillä tavallaan kuvattiin Hitlerin olleen paha jo lapsena. Juttuun on myös otettu mukaan kuvan alkuperäinen lapsi ja näin hänen historiaa

2    Tällainen artikkeli syventänee ihmisten negatiivista asennetta Hitleriä ja Natsi-Saksaa kohtaan ja näin voidaan psykologisella tasolla oikeuttaa oman maan toimintaa Natsi-Saksaa vastaan. Lehti on halunnut vaikuttaa lukijoihin ja vangita heidän kiinnostuksensa huomiota herättävällä ja ajankohtaisella jutulla, jotta lehti myös myisi hyvin. ”Tässä on mies, joka hallitsee mahtavaa valtiota. Ennen kuin hän oli vuoden vanha. Uskotko tämän ennustavan hyvin sitä hahmoa, joka hänestä on tullut?”. Jutussa näytettiin myös oikea kuva Hitleristä pienenä. Minkälainen kuva ihmisille olisi tullut jos alkuperäinen kuva olisikin ollut jutussa? vaikka juttu ehkä yrittikin pyrkiä todellisuuteen, se ei siinä onnistunut.

3      Historiapoliittiselta typologialtaan materiaali voisi kuvastaa ulkopoliittista motiivia sekä historiajulkaisujen että yhteiskunnallisten kommenttien ja puheiden kautta. Ulkopoliittinen se on siksi, että kuva levisi sekä Iso-Britanniassa että Amerikassa, ja se käsitteli Natsi-Saksan johtajaa Adolf Hitleriä. Hitler oli julkisesti tunnettu hahmo mahtavan Saksan johtajana, ja näin se sopi hyvin julkaistavaksi lehdissä.


4      Väitetyllä kuvalla on ollut rooli Hitlerin huonon maineen syventämisessä. Synkkä kuva ”vauva-Hitleristä” vahvistaa jo olemassa olevia mielikuvia Hitleristä ja näin historiaa on käytetty luomaan negatiivista stigmaa Hitlerin ympärille. Historian arvo näkyy myös siten, että lehteä saatiin myytyä, kun tuotiin jonkin merkittävän ja tärkeän henkilön taustoja historian, tässä tapauksessa kuvan avulla esille.

http://hoaxes.org/photo_database/image/baby_adolf/

HISTORIAN KÄYTTÖ: Vilma Juhani Heini


1.      Yhdysvaltojen osavaltioiden historioita on vertailtu toisiinsa, niin kuin myös Euroopan ja Yhdysvaltojen historioita. Suurien alueiden historian vertailussa lukija saa käsitystä niiden entisestä ja nykyisestä vaikutusvallasta. Mainitaan Vietnamin sota esimerkkinä tapahtumasta Amerikan historiassa. Käsitellään poliittista historiaa ja muun muassa Amerikan entisiä presidenttejä. Yhdysvaltalaiset haluavat piilotella osittain synkkiä historiansa hetkiä, jotta Yhdysvalloista olisi mahtipontisempi ja positiivisempi kuva. Yhdysvaltalaiset ovat myös hyvin isänmaallisia. Esimerkiksi Vietnaminsotaa halutaan peitellä, koska se hävittiin. Intiaani sotia ja orjuuden ajat halutaan ottaa pois rasistisen ja epätasa-arvoisen historian takia.

2.      Historian avulla tekstistä pyritään tekemään uskottavampi, ja historian avulla pyritään avaamaan lukijalle kokonaisuutta: sitä miten asiat ovat olleet aiemmin, ja miten ne ovat nyt. Historiaan vetoamisella pyritään vaikuttamaan ihmisten poliittisiin kantoihin. Historian avulla artikkeli pyrkii myös luomaan lukijalle paremman näkökannan Yhdysvalloista.

3.      Tämä artikkeli kuuluu sisäpoliittisen motiivin (Yhdysvaltojen oman osavaltion koulukohtaisiin muutoksiin), ja julkisen historiakulttuurin (Coloradon halukkuus muuttaa historianopetusta) typologiaan. Artikkelissa esiintyy myös yhteiskunnallisia kommentteja ja puheita esim. ihmisten protesti historian pimityksestä.


4      Kansalaiset korostavat että jos historiasta pyyhitään jotain asioita pois, vaikuttaa se koko kuvaan historiasta. Artikkelissa todetaan, että ihmiset voivat myös oppia vanhoista virheistään historian avulla, ja siksi on huonoksi pimittää entiset virheet. On siis tärkeää opettaa nuorelle kaikki puolet historiasta. Historian avulla voi kohottaa kansantunnetta ja vahvistaa ihmisten identiteettiä. 

HISTORIAN KÄYTTÖ: Alisa, Mikko, Topi, Susanna

1.  Uutisessa kerrotaan lukijalle myös faktatietoja talvisodan historiasta. Kuten esimerkiksi sen, että suuri osa Raatteen tiellä puna-armeijan riveissä menehtyneistä oli ukrainalaisia. He kuuluivat taistelukykyiseen 44. divisioonaan, jonka tarkoituksena oli edetä poikki Suomen ja katkaista maa kahtia. Suomalaiset onnistuivat kuitenkin tukkimaan neuvostoarmeijan yhteydet, ja huonosti talveen varustautunut divisioona tuhoutui kokonaan.

Uutisessa kerrotaan elokuvan olleen Suomussalmen kunnan tilaama ja se esittelee asioita Raatteen tiellä. Kunta on ehkä halunnut tilata sen mainostarkoitukseen tai historialliseen muistoon. Elokuvan ohjaaja vakuuttaa, että tiedot historiasta ovat tarkistettu moneen kertaan.

Moottoripyöräjengin mielestä historialliset tiedot ovat vääriä ja ne haluavat sen takia oikaista niitä. Se on siis niiden motiivi.





2. Jutussa kerrotaan siitä, että venäläinen moottoripyöräjengi haluaa oikaista asioita elokuvasta, jonka suomalaiset ovat tehneet ja joka käsittelee talvisotaa raatteentiellä, jossa kuoli 20 000 neuvostosotilasta. Venäläiset perustelevat historian avulla elokuvan olevan kamalan väärä. Venäläiset motoristit ovat hermostuneet erityisesti ukrainalaisiin sotilaisiin liittyvistä tiedoista elokuvassa. Sen mukaan epätäsmällisyydet on suomalaisille syöttänyt ukrainalaisten virkamiesten valtuuskunta. He siis perustelevat asioitaan historian avulla.

Jutussa sanotaan myös Venäjän tämän hetkisen poliittisen tilanteen huonoudesta Suomea kohtaan. Sekin johtuu osakseen historiasta, sillä Venäjän ja Suomen välit ovat kireät edelleen heidän välisten sotien myötä. Venäläisten kritiikki elokuvaa kohtaan voi johtua siis katkeruudesta.



3. Uutinen ei mene mihinkään osioon suoraan, mutta se muistuttaa kaikista eniten historia-julkaisut osiota. Mielestämme se kuuluu historia-julkaisut osioon siksi, koska elokuva on historian julkaisu. Elokuva on tehty historian perusteella. Elokuvasta on myös kritisoitu, niin kuin yleensä tällaisista julkaisuista tehdään.



Sisäpoliittinen motiivi on todennäköisesti Suomussalmen kunnalla. He halusivat tilata elokuvan, koska kunta halusi juhlia talvisodan muistopäivää elokuvalla. Se siis tavallaan sopii siihen, että halutaan hyödyntää jotain historiallista tapausta julkaisun ja viihteen avulla.



4 Molemmille oma historia on hyvin tärkeä. He haluavat pitää oman totuuden. Molemmilla valtioilla on hieman erilainen käsitys historian tapahtumista, sen takia siitä on niin paljon kinastelua. Historian arvo korostuu myös siitä, että siitä on tehty elokuva.

Ylipäätään se, että kunta edes itse arvostaa heidän kunnan historiallista tapahtumaa, kertoo historian arvosta.



Uutisessa mainittiin myös ohjaajan, Pekka Lehtosaaren mielipide siitä, että hän ei aio muuttaa elokuvan faktoja venäläisten mielipiteen perusteella elleivät ne ole erittäin hyvin perusteltuja, kertoo siitä että Lehtosaari itse pitää heidän historiaansa tärkeänä ja arvokkaana.

HISTORIAN KÄYTTÖ: Aki, Joonatan, Mari, Sanna


1.      Autoa on mainostettu niin hyvänä, että se ajoi Hitlerin päälle ja väisti leikkivät pikkutytöt. Automainoksessa koitetaan antaa katsojalle vaikutelma siitä, että auton törmäyksenestojärjestelmä on niin hyvä, että se tunnistaa tulevat diktaattorit, ajaa ajassa taaksepäin siihen kohtaan, kun he ovat lapsia ja ajaa heidän ylitseen. Samalla väistäen kaikki ”hyvät” ihmiset.
Ironiaa mainokseen tuo se, että Mercedes-Benz on saksalainen automerkki ja saksalaiset itse häpeävät Natsi historiaansa ja haluaisivat mahdollisesti itse tehdä näin Hitlerille. Toisaalta, jos näin kävisi, niin Saksa olisi taloudellisesti jälkeenjäänyt, koska Hitler nosti Saksan talouden jaloilleen.
2.      ”Mainos” on tehty elokuvakoulun työnä, mutta jos se olisi oikeasti mainos, niin sen pointti olisi myydä autoa.
Koulutyönä se myös tiedostaa Saksan häpeällisen historian ja käyttää sitä voimakkaan vaikutuksen aikaansaamiseksi.
Video yrittää vahvistaa auton hyviä ominaisuuksia historian avulla.
Se koittaa myös olla hauska ironian avulla, koska Hitlerin yli ajaa saksalaisvalmisteinen auto.
3.      Julkinen historiakulttuuri, koska se viittaa siihen mitä Hitler teki toisen maailmansodan aikana ja sitä ennen. Se ei kuitenkaan täydellisesti sovi mihinkään mainittuun historian typologiaan.
Toisaalta se voitaisiin myös liittää kategoriaan: yhteiskunnalliset kommentit, koska se tunnustaa Hitlerin olemassaolon ja hänen tekemänsä kauheudet ja koittaa lieventää niitä ”tappamalla” Hitlerin.

4.      Historian tapahtumia voi ”muuttaa” hyvän mainoksen aikaansaamiseksi.
Se myös viittaa siihen, että historiaa ei oikeasti voi muuttaa ja Saksan täytyy hyväksyä natsitäyteinen taustansa.
Historiaa voidaan myös pitää arvokkaana ja muistamisen arvoisena, koska mainoksena aiheena olisi voinut olla jokin muu aihe.
Lähteet: